Paweł Romańczuk

Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. W. Lustosławskiego w Bolesławcu w klasie kontrabasu, kontynuując naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Legnicy. Od 2006 prowadzi grupę Małe Instrumenty, w ramach której komponuje i aranżuje muzykę m.in do :
- kampanii społecznej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Muzyka rozwija” (2010)
- Jubileuszu 60-lecia Polskiej Animacji 2008 (zamówienie Polskiego Instytutu Audiowizualnego, reż.Kasia Adamik)
- filmu animowanego „Smok i bohater” 2009, reż. Agnieszka Jarząb
- filmu animowanego „Bambi” 2014, reż. Agnieszka Jarząb
- cyklu filmów animowanych powstałych  w latach 2007-2009 w Dziecięcej Wytwórni Filmowej, Galeria Entropia
- spektaklu muzycznego „Elektrownia Dźwięku” 2008, grand prix 29.Przeglądu Piosenki Aktorskiej Nurtu OFF 2008
- audio-booka „Sekretne życie krasnali” 2009, autorzy Wojciech Widłak i Paweł Pawlak, czyta Jan Peszek.
- filmu animowanego „Mały Western” 1960 Witolda Giersza (alternatywna wersja muzyki)
- filmu przyrodniczego „Mikrokosmos” 1997, reż. Nuridsany Claude , Perennou Marie
- filmów animowanych Mariusza Wilczyńskiego, 2009 (na zamówienie reżysera, alternatywne wersje do tytułów: Cicha noc / Czasy przeszłe / Allegro ma non troppo / Śmierć na pięć)
- filmów George Meliesa na zamówienie festiwalu Animator w Poznaniu 2010 i innych licznych kompozycji kameralnych.
- filmu animowanego „Na cztery łapy”, reż. Agnieszka Paszkiewicz
- filmu dokumentalnego „Cesarz zabawek”, reż G.Wierzchowski i grupa 3/4
- nowych przygód Bolka i Lolka dla Polskiego Radia pr.3
- Teatru Tańca Capitol, „12″ w reżyserii i choreografii Jacka Gębury
- Teatru Robotycznego Centrum Nauki Kopernik „Ojciec wie lepiej”
- filmu „Twarze nieistniejącego miasta” reż. Natasza Ziółkowska
- filmu dokumentalnego „Ostatni kosiarze” reż. Andrzej Załęski
Swoją muzykę opublikował m.in. na płytach Małych Instrumentów „Chemia i Fizyka”(2011), „Katarynka”(2012), „Samoróbka” (2013), „Kartacz” (2013), „Walce w Walce (2014).

W 2012 wraz z Piotrem Kurkiem nagrał własną interpretację utworu Johna Cage’a „Music for amplified toy pianos”, który następnie prezentował na festiwalach muzyki współczesnej razem ze Sławkiem Kupczakiem, Margaret Leng Tan, Pawłem Czepułkowskim i Piotrem Kurkiem.

Ponadto jest autorem muzyki to do spektakli teatralnych m.in.: Teatru Tańca ARKA Jacka Gębury – „Komu piosenkę, czyli poemat ruchowy na stawy i krtań”, „Tańce, których nikt nazwać nie chciał”, „Padlina” wg Ch. Baudelaire’a, „no.1″., serialu przyrodniczego Telewizji Polskiej SA „Wajrak na tropie”. Na zamówienie Festiwalu awangardy i tradycji muzycznej „Kody” 2010 w Lublinie przygotował autorski projekt „Wyliczanki polskie” zrealizowany z 30-osobowym chórem dziecięcym.

Poza kompozycją i wykonywaniem muzyki w ramach Małych Instrumentów zgromadził zbiór ponad 500 instrumentów, które opracował i dostosował do używania na scenie i w studiu. Buduje własne instrumenty, mechaniczne konstrukcje dźwiękowe (m.in.w projekcie AutoKonstrukTone, Samoróbka oraz na potrzeby wrocławskiego Silesiusa 2010). Zajmuje się również popularyzacją kultury „toy music” na gruncie polskim, jest pomysłodawcą pokazów i wykładów na temat tego zjawiska. W roku 2010 napisał książkę na temat historii toy piano, wydaną wraz z płytą „Małe Instrumenty grają Chopina”.

Zebrał koleckję około 250 toy piano, na podstawie której organizuje wystawy tych instrumentów (Filharmonia Luxemburg, Muzeum Instrumentów Muzycznych w Berlinie, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu).

Od 2009 prowadzi warsztaty dla nauczycieli muzyki, dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie odkrywania nowych źródeł dźwięku, idei field recording oraz budowy własnych instrumentów. Na potrzeby festiwalu Musica Polonica Nova w 2010 przeprowadził szczegółowe badanie dotyczące wrocławskiego instrumentu muzycznego „donatina” oraz współtworzył tematyczne instalacje dźwiękowe w przestrzeni miejskiej Wrocławia.

Został zaproszony do udziału we wrocławskim projekcie „Dźwięki z odzysku” w ramach którego prowadził warsztaty z budowy instrumentów muzycznych z materiałów odpadowych oraz skomponował muzykę na pierwszą płytę DZO.

W 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydaną wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka”, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych.

Efektem współpracy z Teatrem Cinema w 2013 była realizacja autorskiego pomysłu na współczesny odczyt manifestu artystycznego „Sztuka hałasu” (1913) Luigi Russollo.
Współpracował z projektami Styria/Gratz, Za Siódmą Górą, Transfuzja (Bauer, Duchnowski, Orzechowski), Jean-Marc Zelwerem i grupą Księżyc. Zbudował dwa eksperymentalne środowiska dźwiękowe dla projektu In-Between (Cezary Duchnowski, Kostas Georgakopulos) z którymi zagrał koncerty w Polsce i Turcji (2014).

Na zamówienie festiwalu Światowe Dni Muzyki (Wrocław 2014) przygotował interpretację utworu „Construction 1″ Paula Preusera. Został zaproszony do realizacji 3 projektów Chrisa Baldwina w ramach Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu (lata 2015-2016)

Obecnie przygotowuje:
- muzykę na sesję nagraniową z Ghedalią Tazartesem (Francja) i Andrzejem Załęskim (Polska)
- utwór na chór na zamówienie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
- warsztaty dla studentów MIT Center for Art, Science and Technology w Bostonie na zaproszenie Evana Ziporyna.

A oto próbka muzyki jaką tworzą „Małe instrumenty”